Home / Internet / Korak po korak do rešenja problema

Korak po korak do rešenja problema

Svima se verovatno desilo da internet konekcija ne radi onako kako očekuju. Da bi ste došli do konkretnih odgovora osim kontaktiranja ISP-a ( čemu svi pribegavaju) ne bi bilo loše izvršiti neke provere na domaćem terenu. Logičan redosled stvari podrazumeva sakupljanje informacija i ograničavanje istog, i u zavisnosti od problema ili obraćanje ISP-u ili otklanjanje na sopstvenoj opremi.

 

Osnovne klase problema su:

 

 

  • Nemogućnost pristupa internetu
  • Povremeni prekidi pristupa
  • Pad performansi
  • Delimična funkcionalnost pristupa

Sve prethodno navedene probleme možemo dodatno grupisati u dve grupe:

  • Problemi fizičke prirode
  • Problemi logičke prirode

Kada je reč o problemima fizičke prirode, proporcija grešaka na strani providera i korisnika je 50:50.

 

Problemi fizičke prirode podrazumevaju prekide fizičke konektivnosti ka internetu ( L1&L2 OSI). U zavisnosti od pristupne tehnologije, različite su i metode provera. Zajednička predispozicija svih pristupa je da svi kablovi kao i uređaji ( modemi, ruteri, media converter-i, itd. kao i mediji koji ih spajaju) budu ispravni. Kablove ne možete bog zna kako ispitati bez uređaja za ispitivanje, ali možete se poslužiti trikovima kao što su uključivanje mrežnog kabla u 2 lan porta na ruteru/switch-u, mrdanje i posmatranje signalizacije, test telefonskog kabla telefonskim aparatom…

Najčešće kod svih uređaja postoje kontrolne lampice, self-test (set instrukcija koje se izvršavaju prilikom uključivanja uređaja, kako bi uređaj prepoznao sopstvenu neispravnost i prijavio je signalizacijom) pomoću kojih se može utvrditi da postoji problem na uređaju.

 

Ako smatrate da su uređaji & kabliranje ispravni, pokušajte da proverite kakav je status pristupne linije ( parametri ADSL konekcije, Rx/Tx statistike sa MediaConverter-a…). Status linije se uopšteno može posmatrati kroz brojače grešaka ( HEC, FEC,CRC, Rx/Tx errors…) kako god da su iste opisane u uređaju koji koristite. Naravno cifra od 10.000 grešaka je velika ukoliko je vremenski interval (tokom koga je uočeni broj grešaka) mali. Ako vam je modem/ruter/MK/AP uključen nekoliko dana, ovoliki broj grešaka nije alarmantan. Najbolji način da snimite stvarno stanje je da resetujete statistike i onda narednih par minuta ispratite ove brojače. Ako se kroz par minuta broj grešaka konstantno uvećava obratite se provider-u. Naravno, ovde takođe pravimo osvrt na preduslove – provereno kompletno kabliranje kod vas u objektu.

 

 

Ukoliko su greške na maloj vrednosti, a  u mreži imate više uređaja ( modem, ruter, AP, FW), prvo pokušajte da restartujete/resetujete sav mrežni hardware.Dešava se da pojedini uređaji jednostavno vole da povremeno budu resetovani/restartovani. Nakon toga sistemom eliminacije izbacujte jedan po jedan uređaj iz scenarija. Ukoliko dođete do toga da ni računar povezan direktno na modem/MK/AP ne ostvaruje  pristup internetu, kontaktirajte provider-a ( jer na osnovu ovoga što ste vi odradili, bilo ko iz tehničke podrške će lakše doći do zaključka o uzročniku problema).

Identična je i metodologija ukoliko vam se dešavaju povremeni prekidi. Jedina dodatna stavka je da uporedite ( ukoliko vam hardware to dozvoljava) vreme koliko je link ka provider-u uspostavljen sa vremenima kada su vam se dešavali prekidi. Ukoliko je link up-time recimo 24h, a vi ste u poslednjih nekoliko sati više puta ostajali bez interneta, 99% problem imate na vašoj lokalnoj mreži/računaru/mrežnoj opremi. Ovakve situacije prouzrokovane problemima kod provider-a su globalne prirode i skoro nikada ne pogađaju samo jednog korisnika, već se manifestuju kao grupne smetnje.

 

Sve ove probleme mogu da prouzrokuju i neispravni mrežni uređaji, i takav problem je najkomplikovanije i utvrditi.


Na oko sve izgleda kako treba, kablovi lepo povezani, signalizacija na uređajima ispravna a vi bez interneta. Probate sve navedeno, stanje isto. Možete samo da pozovete providera i da prijavite smetnju. Dan-dva kasnije dolazi ekipa providera zameni modem/ruter/AP i sve ponovo radi kako treba. 


Problemi logičke prirode podrazumevaju da se sve na fizičkom nivou odigrava besprekorno ( što ste prateći ovaj tekst već utvrdili) ali i dalje se dešavaju neke nelogičnosti, a najčešće se primećuju na aplikativnom nivou, pa se stoga mogu nazvati i problemima aplikativne prirode. Uzrokovani su najčešće neadekvatnim parametrom/parametrima najčešće na IP protokolu, ali takođe i na hardware-u i software-u. Pošto je ovaj set problema preobiman da bi se napravila neka zajednička putanja pozabavićemo se smetnjama vezanim za surf.

 

Pad performansi je jedna od najčešćih zalbi bilo kom ISP-u, i većina do tog zaključka dolazi na najlakši mogući način. Potera speed-test i smatra da je sve što tamo vidi dovoljno da se alarmira podrška providera. Da ne bih terao ovu priču u nedogled reći ću samo – NIJEPogotovo ako speed test okidate na serveru u Miami-u (ovo je živ primer sa jednog domaćeg foruma). Zašto? Odgovori su:

 

  • Zato što je rađen u flash-u ( i o samom flash-u neću mnogo da tošim reči)
  • Zato što ako vam MTU nije optimalan rezultati se drastično redukuju
  • Zato što NIKADA ne možete da znate koliki je overload servera na kom se testirate ( ja sam živi svedok ovoga jer npr na serveru u Bukureštu često postižem veću brzinu nego u BG-u )
  • Zato što ako vam upozadini rade software-i koji opterećuju procesor pitanje je koliko procesorske snage ostaje za speed test koji je urađen u flash-u ( ovaj komentar će verovatno izazvati ko zna kakve reakcije po pitanju mog znanja, ali vrlo dobro poznajem kako izgleda prosečan računar u Srbiji)
  • Zato što jednostavno nije merodavan
  • Zato što možda nikada niste očistili temp na računaru
  • Zato što možda imate instaliran NOD ili Aviru
  • Zato što možda imate viruse ( iako imate instalirane NOD ili Aviru)

Postoji mnogo uslova da bi ste stvarno ispratili brzinu koju dobijate, i potrudiću se da to pravo testno okruženje opišem u nekom narednom postu. Savet za testiranje brzine je direktan download sa nekog od sajtova koji nemaju neko rigorozno ograničenje brzine. ( Uskoro će krenuti jedan novi servis na Google-u koji će vam omogućiti merenje brzine i down-a u up-a). Torrenti& ostali P2P programi ne dolaze u obzir. Dok se detaljnije ne pozabavimo ovom temom evo par postojećih tekstova koji mogu da daju neka objašnjenja i predloge:

  • Očekivani gubici
  • Reset IP protokola
  • MTU
  • Virusi

 

Skoro identična situacija je i sa delimičnom ispravnošću rada usluge, samo što kada je surf u pitanju pogledajte i:

  • HOST file
  • Driveri

About Dejan

Zaljubljenik u sve što ima veze sa mrežama, komunikacijama i bezbednošću na mreži. - 9+ godina iskustva u IT-u ( ISP, Enterprise) - Trenutno radim u mladoj perspektivnoj firmi koja nudi kompletna rešenja krajnjim korisnicima - Veliki broj kurseva iz raznih oblasti ( Routing&switching, Security,MDM, Cloud, F-Secure, CEH) - "Svi smo se našli pred problemom koji nam je neko drugi rešio. Pitanje je samo koliko brzo naiđeš na nekog ko je voljan da ti pomogne." - Ponosni otac 2 dečaka

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Scroll To Top