Svima se verovatno desilo da internet konekcija ne radi onako kako očekuju. Da bi ste došli do konkretnih odgovora osim kontaktiranja ISP-a ( čemu svi pribegavaju) ne bi bilo loše izvršiti neke provere na domaćem terenu. Logičan redosled stvari podrazumeva sakupljanje informacija i ograničavanje istog, i u zavisnosti od problema ili obraćanje ISP-u ili otklanjanje na sopstvenoj opremi.
Osnovne klase problema su:
- Nemogućnost pristupa internetu
- Povremeni prekidi pristupa
- Pad performansi
- Delimična funkcionalnost pristupa
Sve prethodno navedene probleme možemo dodatno grupisati u dve grupe:
- Problemi fizičke prirode
- Problemi logičke prirode
Kada je reč o problemima fizičke prirode, proporcija grešaka na strani providera i korisnika je 50:50.
Problemi fizičke prirode podrazumevaju prekide fizičke konektivnosti ka internetu ( L1&L2 OSI). U zavisnosti od pristupne tehnologije, različite su i metode provera. Zajednička predispozicija svih pristupa je da svi kablovi kao i uređaji ( modemi, ruteri, media converter-i, itd. kao i mediji koji ih spajaju) budu ispravni. Kablove ne možete bog zna kako ispitati bez uređaja za ispitivanje, ali možete se poslužiti trikovima kao što su uključivanje mrežnog kabla u 2 lan porta na ruteru/switch-u, mrdanje i posmatranje signalizacije, test telefonskog kabla telefonskim aparatom…
Najčešće kod svih uređaja postoje kontrolne lampice, self-test (set instrukcija koje se izvršavaju prilikom uključivanja uređaja, kako bi uređaj prepoznao sopstvenu neispravnost i prijavio je signalizacijom) pomoću kojih se može utvrditi da postoji problem na uređaju.
Ako smatrate da su uređaji & kabliranje ispravni, pokušajte da proverite kakav je status pristupne linije ( parametri ADSL konekcije, Rx/Tx statistike sa MediaConverter-a…). Status linije se uopšteno može posmatrati kroz brojače grešaka ( HEC, FEC,CRC, Rx/Tx errors…) kako god da su iste opisane u uređaju koji koristite. Naravno cifra od 10.000 grešaka je velika ukoliko je vremenski interval (tokom koga je uočeni broj grešaka) mali. Ako vam je modem/ruter/MK/AP uključen nekoliko dana, ovoliki broj grešaka nije alarmantan. Najbolji način da snimite stvarno stanje je da resetujete statistike i onda narednih par minuta ispratite ove brojače. Ako se kroz par minuta broj grešaka konstantno uvećava obratite se provider-u. Naravno, ovde takođe pravimo osvrt na preduslove – provereno kompletno kabliranje kod vas u objektu.
Ukoliko su greške na maloj vrednosti, a u mreži imate više uređaja ( modem, ruter, AP, FW), prvo pokušajte da restartujete/resetujete sav mrežni hardware.Dešava se da pojedini uređaji jednostavno vole da povremeno budu resetovani/restartovani. Nakon toga sistemom eliminacije izbacujte jedan po jedan uređaj iz scenarija. Ukoliko dođete do toga da ni računar povezan direktno na modem/MK/AP ne ostvaruje pristup internetu, kontaktirajte provider-a ( jer na osnovu ovoga što ste vi odradili, bilo ko iz tehničke podrške će lakše doći do zaključka o uzročniku problema).
Identična je i metodologija ukoliko vam se dešavaju povremeni prekidi. Jedina dodatna stavka je da uporedite ( ukoliko vam hardware to dozvoljava) vreme koliko je link ka provider-u uspostavljen sa vremenima kada su vam se dešavali prekidi. Ukoliko je link up-time recimo 24h, a vi ste u poslednjih nekoliko sati više puta ostajali bez interneta, 99% problem imate na vašoj lokalnoj mreži/računaru/mrežnoj opremi. Ovakve situacije prouzrokovane problemima kod provider-a su globalne prirode i skoro nikada ne pogađaju samo jednog korisnika, već se manifestuju kao grupne smetnje.
Sve ove probleme mogu da prouzrokuju i neispravni mrežni uređaji, i takav problem je najkomplikovanije i utvrditi.
Na oko sve izgleda kako treba, kablovi lepo povezani, signalizacija na uređajima ispravna a vi bez interneta. Probate sve navedeno, stanje isto. Možete samo da pozovete providera i da prijavite smetnju. Dan-dva kasnije dolazi ekipa providera zameni modem/ruter/AP i sve ponovo radi kako treba.
Problemi logičke prirode podrazumevaju da se sve na fizičkom nivou odigrava besprekorno ( što ste prateći ovaj tekst već utvrdili) ali i dalje se dešavaju neke nelogičnosti, a najčešće se primećuju na aplikativnom nivou, pa se stoga mogu nazvati i problemima aplikativne prirode. Uzrokovani su najčešće neadekvatnim parametrom/parametrima najčešće na IP protokolu, ali takođe i na hardware-u i software-u. Pošto je ovaj set problema preobiman da bi se napravila neka zajednička putanja pozabavićemo se smetnjama vezanim za surf.
Pad performansi je jedna od najčešćih zalbi bilo kom ISP-u, i većina do tog zaključka dolazi na najlakši mogući način. Potera speed-test i smatra da je sve što tamo vidi dovoljno da se alarmira podrška providera. Da ne bih terao ovu priču u nedogled reći ću samo – NIJE! Pogotovo ako speed test okidate na serveru u Miami-u (ovo je živ primer sa jednog domaćeg foruma). Zašto? Odgovori su:
- Zato što je rađen u flash-u ( i o samom flash-u neću mnogo da tošim reči)
- Zato što ako vam MTU nije optimalan rezultati se drastično redukuju
- Zato što NIKADA ne možete da znate koliki je overload servera na kom se testirate ( ja sam živi svedok ovoga jer npr na serveru u Bukureštu često postižem veću brzinu nego u BG-u )
- Zato što ako vam upozadini rade software-i koji opterećuju procesor pitanje je koliko procesorske snage ostaje za speed test koji je urađen u flash-u ( ovaj komentar će verovatno izazvati ko zna kakve reakcije po pitanju mog znanja, ali vrlo dobro poznajem kako izgleda prosečan računar u Srbiji)
- Zato što jednostavno nije merodavan
- Zato što možda nikada niste očistili temp na računaru
- Zato što možda imate instaliran NOD ili Aviru
- Zato što možda imate viruse ( iako imate instalirane NOD ili Aviru)
Postoji mnogo uslova da bi ste stvarno ispratili brzinu koju dobijate, i potrudiću se da to pravo testno okruženje opišem u nekom narednom postu. Savet za testiranje brzine je direktan download sa nekog od sajtova koji nemaju neko rigorozno ograničenje brzine. ( Uskoro će krenuti jedan novi servis na Google-u koji će vam omogućiti merenje brzine i down-a u up-a). Torrenti& ostali P2P programi ne dolaze u obzir. Dok se detaljnije ne pozabavimo ovom temom evo par postojećih tekstova koji mogu da daju neka objašnjenja i predloge:
- Očekivani gubici
- Reset IP protokola
- MTU
- Virusi
Skoro identična situacija je i sa delimičnom ispravnošću rada usluge, samo što kada je surf u pitanju pogledajte i:
- HOST file
- Driveri